حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان
وزارت با خدماتگیرندگان پیمان میبندد در راستای اجرای تکالیف قانونی و نیز انتظارات منطقی این دو از یکدیگر کوشا بوده و بر پایبندی به این حقوق و تکالیف تاکید میکند. وزارت ماموریت اصلی خود را صیانت از حقوق مردم میداند و از آنها نیز انتظار دارد که در انجام این ماموریتها مشارکت و همکاری کنند. در این صورت میتوان امیدوار بود که در فضای صمیمانه ناشی از تفاهم و درک متقابل، نارساییها کاهش و ارتباط ما و شما همواره در فضایی صمیمی مبتنی بر احترام و قانونمندی ادامه یابد.
شما حق دارید:
از ما بخواهید در این امور به شما کمک کنیم:
- آگاهی از حقوق و تکالیفی که در قوانین و مقررات وزارتخانه برای شما پیشبینی شده است.
- آگاهی از ضوابط حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعههای باارزش فرهنگی تاریخی.
- معرفی آثار باارزش فرهنگی تاریخی از طریق موزها و نمایشگاهها و نظایر آن.
- نحوه مشارکت در فعالیتهای مربوط به شناسایی، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و نظارت بر آن.
- نحوه ایجاد و فعالیت در انجمنهای میراث فرهنگی در سطح کشور.
- ارائه خدمات مشاورهای، تحقیقاتی، فنی و آموزشی، فروش تولیدات.
- آموزش فنی و افزایش سطح مهارت و کارایی صنعت صنایع دستی و گردشگری.
- نحوه اخذ تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکتهای تعاونی صنایع دستی و کارگاهها، واحدهای تولیدی اینگونه صنایع و تاسیسات گردشگری.
- بازاریابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآوردههای دستی و معرفی جاذبههای گردشگری کشور در داخل و خارج کشور.
- آگاهی از استانداردها، ضوابط، مقررات و نظامنامههای ناظر بر احداث، ایجاد، اداره، توسعه و انحلال مراکز اقامتی، هتل مهمانسراها، مجتمعهای پذیرایی، آژانسهای خدماتی و مسافرتی و سایر مراکز و مجامع مرتبط با فعالیتهای گردشگری.
از ما بخواهید در این موارد جانب انصاف را رعایت کنیم:
- در هنگام مراجعه به واحدها با شما برخورد محترمانه داشته باشیم.
- برای وقت شما ارزش لازم را قائل شویم.
- در ارائه خدمت به شما نهایت دقت و تلاش را به منظور انطباق آنها با قوانین و مقررات به کار گیریم.
- تعهدات قانونی خود را در قبال شما به طور کامل ادا کنیم.
از ما بخواهید به اعتراضات شما در این موارد رسیدگی کنیم:
- ترتیبی اتخاذ نماییم تا مراجعات مستقیم شما به وزارتخانه تا حد امکان کاهش یابد.
- حداکثر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات و اثربخشی آنها به کار گیریم.
- به دعاوی شما از ارائهکنندگان خدمات و تاسیسات گردشگری با رعایت قوانین و حقوق متقابل رسیدگی کنیم.
- پیچیدگی موجود در قوانین و مقررات و روشهای اجرایی آن را تسهیل کنیم.
در مقابل وزراتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از شما انتظار دارد:
- با حقوق و تکالیف خود، ضوابط و مقررات وزارتخانه (راجع به آثار تاریخی-فرهنگی، تاسیسات گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی) به طور کامل آشنا شده و آنها را رعایت کنید.
- از خدمات و امکانات وزارت (موزهها، اماکن تاریخی-فرهنگی، اماکن و جاذبههای گردشگری، منسوجات و تولیدات صنایعدستی مرکز اسناد و کتابخانهها و …) به نحو شایسته و منطقی استفاده کنید.
- سفیر خوبی برای معرفی آثار تاریخی-فرهنگی، جاذبههای گردشگری و هنرهای سنتی و صنایعدستی در داخل و خارج از کشور باشید.
- قبل از هرگونه سفر تفریحی در قالب تور (در داخل و خارج از کشور) از کیفیت تور، استعلام مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری از طریق ادارات کل استانی و یا پرتال وزارت، مطالعه قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات کافی را کسب کنید و قوانین و مقررات مربوط به مجازاتهای بازدارنده در رابطه با آثار تاریخی-فرهنگی، حفاری غیرمجاز، استفاده از وسایل فلزیاب، مرمت املاک ثبتشده در فهرست آثار تاریخی ملی و جهانی، و… را مطالعه و رعایت کنید.